Cellgifter

Behandlingen av cancern är påbörjad, vilket känns väldigt skönt.
 
Eftersom jag är gravid måste vi vara extra försiktiga, och hålla stenkoll på att allt går bra. Jag är rätt unik med att vara gravid och genomgå en behandling för cancer samtidigt, så det finns ingen säker statistik för hur det går med mor och barn. Men dom fall som dom haft på sjukhuset har gått bra, vilket känns skönt.  
Cellgiftsbehandlingar ska gå bra under graviditet, men strålning och operation är borträknat.
 
Planen är som så att jag nu ska genomgå 3 cellgiftsbehandlingar med 3 veckors mellanrum. Efter sista behandlingen ska det få gå ytterligare 3 veckor innan ett kejsarsnitt är planerat. Då kommer den lilla vara stor nog att klara sig utanför min kropp, och sen kommer jag genomgå strålningsbehandlingar.
En gång i veckan ska jag besöka vårdcentralen för att lämna blodprov och sköta om slangen jag har i armen. i höger arm har jag nämligen en liten slang som går in i kroppen där dom kör i cellgifterna.
 
Cellgifterna ges som dropp och jag får 2 olika sorter. Minns inte namnen på dom, men den ena sorten kommer göra att jag tappar håret.
Imorgon ska jag därför in till stan och prova ut en peruk, ska faktiskt bli rätt kul.. Läkaren sa att jag skulle tappa håret inom 2 veckor, och imorgon är den en vecka sen första cellgiftsbehandlingen. Än så länge sitter håret där det ska, men läkaren berättade att när det väl börjat falla av, går det väldigt fort.
 
Inom en vecka får jag alltså vinka adjö till mitt naturliga hår..
 
 
Första behandlingen är alltså avklarad. Efteråt kan man bli illamående, torr i munnen och få led-och muskelvärk. Man blir även väldigt trött och slö. Jag har klarat mig rätt bra, och bara känt av muntorrhet och trötthet. Även den lilla i magen blev trött dom första dagarna, för det var väldigt lugnt med sparkar och rörelse.
Behandlingen tog ca 6 timmar, och jag fick ligga på en säng med dropp. et tog extra mycket tid första gången eftersom dom måste ta det lugnt i början och kolla så inte min kropp reagerar negativt. Detta kollades genom blodtryck.
Blev otroligt trött under behandlingen, och sov till och från eftersom jag inte kunde hålla mig vaken. Starka grejer de där!
 
Efteråt får man ofta åka hem direkt om man mår bra, vilket dom flesta gör. Man kan även få stanna kvar över natten så att dom kan hålla koll på en. I mitt fall, där även en liten grabb är inblandad, håller dom lite extra koll.
 
Mellan behandlingarna kommer jag även få gå på undersökningar där dom kollar den lillas hälsa och hur tumören svarar på behandlingen.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej Anna! Det var jättelängesen vi sågs eller hördes känns det som. Jag blev jätteledsen när jag hörde om ditt besked :'( Men du kommer klara den här jobbiga perioden i ditt liv hur bra som helst, för man behöver ha energi och positivitet för att läka och ta sig framåt, och du har massvis av de två varorna!
Många kramar /Emilie 

2013-03-11 @ 21:41:26
URL: http://moteliten.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0