Radioaktiv!

Kollade just bland kommentarerna jag fått från er som följer bloggen. Ska först och främst skriva att jag läser alla kommentarer och blir alltid lika glad över era stöttande och uppmuntrande ord, frågor och funderingar. Känns alltid lika roligt att få lite "livstecken" från er som läser :)
 
Fick frågan om varför jag röntgar mig. Det är så att cancertumören jag har i livmoderhalsen kan ha kompisar utspridda i kroppen, som läkarna kollar efter. Än så länge har dom bara hittat "modertumören" och vi hoppas att det inte finns några fler.
Nu när jag varit gravid har man inte kunnat röntga magen, så det satsar vi på att ta nu när lillen är ute.
Förutom letandet efter fler tumörer kollar läkarna även regelbundet med hjälp av röntgenplåtar för att se att tumören krymper och inte växer.
 
Igår var jag på en annan typ av röntgen. Just nu minns jag inte riktigt vad dom kallade den, tror att det var PET-röntgen.
Man sprutade in ett radioaktivt ämne i kroppen som letar upp tumörer och andra cellförändringar. Låter inte så nyttigt, jag vet. Och jag fick inte träffa min lilla gosse på 12 timmar efter röntgen då jag gav ifrån mig en viss mängd strålning under dessa timmar. Vuxna var det ingen fara med, men spädbarn och gravida skulle jag undvika.
Själva röntgen fick till ungefär som den andra, man la sig på en platta som åkte in i en tunnel. Den här åkte mer fram och tillbaka, den andra ligger man dock still i.
 
Så jag blev röntgad både i måndags och igår. Har inte fått några svar än, men det lär komma inom kort.
 
Kommentera om ni undrar något mer, missar säkert att skriva en hel del info då jag har mycket i huvudet för tillfället..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0