Ridning och hästhantering

Idag fick Johnnie passa lill-grabben så att jag kunde åka och rida. Vädret såg lite ostadigt ut, så jag drog på mig regnkläder.
Regnkläderna åkte dock av igen precis innan jag red iväg, för det var på tok för varmt att rida i så täta kläder. Dessutom blev himlen allt mer blå.
 
Bullen var väldigt nöjd över att få komma ut en sväng, och blev(hör och häpna) till och med lite het under ridturen. Bullen är ju otroligt lugn och slö annars, men han vaknade till ordentligt. Då kom travartraven fram, och jag fick vara på min vakt eftersom han skuttade lite fram och tillbaka på vägen. Han är ju lite småfjantig, och kan spela livrädd för stenar, träd, bilar, får..allt!
Vet inte vad som fick den gamla gubben att vakna till, kanske var det de något blåsiga vädret, hästarna i hagarna och bristen på ridturer dom senaste månaderna.
 
Trots att det var ljust ute pyntade jag Bullen med massor av reflexer. Det skadar ju inte att synas ordentligt. Framförallt såhär på hösten under molniga dagar syns mörkbruna hästar väldigt dåligt, även i dagsljus. Själv har jag alltid reflexväst på mig när jag är ute och går, varför inte? På somrar är jag dock inte lika duktig, men resten av året är jag väldigt noga med den biten.
Folk är extremt dåliga när det gäller reflexer. Vet inte hur många gånger jag varit nära att hissa ner rutan och skälla på personer för att dom inte har reflexer. Folk kan se till att sina ungar har västar och liknande, men inte nåt alls själva. Det är precis som när föräldrar klär ungarna i cykelhjälm men aldrig har det själva. Bra föredöme för nästa generation.. Man säger att vishet kommer med ålder, men det verkar inte gälla alla. Tyvärr.
 
Aja, nu kom jag ifrån inläggets handling. Bullen var i alla fall trött och svettig när vi kom hem. Stackarn har tappat all kondis under halvåret han skruttat i hagen.
 
När Bullen var omskött och utsläppt i hagen hämtade jag unghästen. Dags för promenad! All hennes träning har legat på is under min sjukdomsperiod, men nu ska vi komma igång med henne också. Damen börjar ju bli stor nu.. Gick en kort promenad med henne. Hon gjorde två "bus-försök", men matte är pigg och envis nu igen och vägrade låta henne fjanta sig.
Folk har börjat tjata på mig att hon ska ridas in nu, men jag kommer medvetet att vänta med det. Både jag och mamma har lärt oss att man ska vänta till dom är närmare 4 innan man börjar jobba ordentligt med unghästen från ryggen. Detta för att dom ska hålla bättre. Idag verkar alla hästar bli halta regelbundet!
Dessutom vill jag börja i rätt ände med hennes träning. När jag kan hantera henne utan problem från marken är det dags att klänga upp på hästryggen. Vill inte ha en rädd, knepig häst som flyger i lyften för plastpåsar, hästtransporter och soptunnor. Den här damen ska bli min framtid, inte min död!
 
Tog bilder idag, men mobilen samarbetar inte med överföringen till datorn..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0