Bortglömt träns

För ett tag sen hittade vi på min mosters gamla träns hon använde till sin förra häst. Senast vi hälsade på henne började hon prata om de där tränset och huruvida det skulle passa hennes nya unghäst.
 
Imorgon ska vi hälsa på henne och hennes man, och tänkte överraska henne med att ta med hennes träns. Det var dock i väldigt tråkigt skick efter att ha legat bortglömt så länge(ca 15-20 år..) så jag tog med de hem för att smörja upp det ordentligt.
 

Nu har jag rengjort och smörjt tränset ordentligt. Fick hålla på ett tag då lädret sög i sig oljan direkt, bra törstigt med andra ord.. Tränset börjar mjukna och nu ska det bara få ligga och torka i godan ro.
 

Jag tycker att det är mysigt att sitta och smörja hästgrejer såhär på lördagskvällen. Gärna framför tv:n eller med radion på. Tyvärr har jag tidigare varit allt för dålig med att smörja mina hästgrejer. Man glömmer, hinner inte.. Men nu den senaste tiden har jag varit duktigare på det. Vill man att utrustningen ska hålla så måste man ta hand om den.
Om någon hästägare där ute just nu får lite dåligt samvete över att grejerna inte blir smorda, hojta till så kan jag hjälpa till med det! Som sagt, jag tycker ju att det är rätt kul. Nu när man har tid!
Vore en bra företagsidé att smörja hästgrejer. Tror många skulle nappa på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0