Mirran och Skruttan

Idag red jag Mirran en sväng. Är riktigt nöjd, då jag för en gångs skull lyckades tygla hennes energi något. Hon är väldigt pigg och har väldigt mycket framåtbjudning. Då långt är det kul att rida henne, men det är jobbigt att rida en häst som bara vill öka tempot så fort hon får chansen.
 
Jag har jobbat en del med halvhalter och tempoväxlingar, utan att nå bra resultat. Men i dag kom vi på vad som passar oss båda.
Jag jobbade hela ridturen med tempoväxlingar och i traven(då hon jämt ska öka, gärna slå över till galopp om hon får chansen) gjorde jag antingen en halt eller saktade av till skritt direkt när hon började öka. Jag har ofta fått höra att jag är för snäll när jag rider, så jag försökte vara lite extra bestämd.
Efter ett tag började hon fatta vinken och lyssna lite bättre. Ska nöta vidare på samma vis och förhoppningsvis komma bättre överrens med Mirran framöver. När hon har fått lite kondis skulle jag vilja rida för en tränare med henne.
 
När Mirran var klar tränsade jag Skruttan och gick en kort sväng med henne. Hon var pigg och "på hugget" hela promenaden, men gjorde inga dumheter. Man får dock akta tårna lite eftersom hon lätt tittar på allt annat och glömmer var hon ställer ner sina dasslock till hovar..
 

Imorgon ska jag nog ta och klippa Mirran. Inte helt och hållet, men hals och bog. Hon svettas så otroligt mycket, och nu när jag rider allt oftare känns det som om det behövs. Bullen däremot, får se ut som en nalle resten av vintern!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0