I väntan på provsvar

Som jag säkert nämnt tidigare tog jag prov på några körtlar i armhålorna i onsdags då dom var något förstorade på senaste röntgen.
Min läkare trodde inte att det var någon fara, men ville ändå att prover skulle tas för säkerhetsskull.
 
Fick åka från jobbet vis lunch för att hinna in till drop in-tiden på akademiska. Mamma hade ärenden i stan att uträtta så hon följde med. Hon satt dock kvar i bilen när själva provet skulle tas. För mig är det inte så viktigt att ha sällskap under läkarbesöken och provtagningarna, vilket ni säkert märkt..
 
Först kände dom efter "dom små kulorna" i armhålorna, och dom hade minskat i storlek. Ett tecken på att det inte är någon fara. Men dom valde ändå att ta prover eftersom jag pallrat mig dit.
 
Fick sen lägga mig ner på sida med den aktuella armen upp mot huvudet så att dom lätt skulle komma åt. Sprutan såg hemsk ut, och jag ångrade att jag kastat en blick på den. En stor spruta med en sorts ställning runt så att det nästan såg ut som en pistol eller liknande. Svårt att förklara.
Nålen var dock pytteliten, men det var just då en klen tröst då bara tanken på nålen som tränger in i körteln får mig att rysa.
 
Men det var absolut ingen fara! Det kändes som om någon nöp mig lite försiktigt i armhålan, inte mer. Och det trots att dom "pumpade" med nålen några gånger. Kändes så i alla fall.
Ett blodprov är värre, om man ska jämföra. Och då har jag den lilla nålen när dom tar blodprov, för mina kärl är fortfarande lite arga efter alla blodprover under sjukdomsperioden...
 
Hur som helst, allt gick bra och läkaren var nöjd. En vecka skulle jag få vänta på provsvaret, och av ren nyfikenhet gick jag in på minavardkontakter.se för att se om svaret kommit än. Där kan man läsa allt läkarna skriver om mig, provsvar och liknande.
Men inget provsvar. får vackert vänta.
 
Som ni ser fick jag ett litet plåster i varje armhåla, för säkerhetsskull. Nålen var nämligen så tunn att man inte blödde efteråt, men som sköterskan sa: "Det är ju så tråkigt om det kommer blod på kläderna!"

På bilden ser det ut som om jag har lite muskler, skönt att se lite vältränad ut med tanke på att jag inte tränat mer än några dagar i följd detta år..
Är frisk från febern nu i alla fall, har dock lite tillfälliga problem med biverkningar i form av buksmärta. Inget ovanligt, men väldigt jobbigt.. Och värk i nacken, får det när jag sover för mycket tydligen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Liene Svärd

Tycker det var bra att dem tog prover ändå :) Skönt också att sprutan inte var så farlig. Vet vad du menar med att kärlen blivit arga också, haha, på mig krävs det nästan ta 10 stick för att kunna ta lite blod. Har NF2 som innebär att jag har godartade tumörer.

Svar: Ja, det är skönt att dom tar mig på allvar och är noga med att ta prover så fort dom ser/känner något avvikande. Usch, mig har dom som mest stuckit 3 gånger per gång prover ska tas, och det räcker gott och väl! Var värst där i slutet på behandlingsperioden, för då hade dom stuckit så ofta att kärlen ville åka på semester och aldrig återvända :/ Skönt att du enbart har godartade tumörer, även om även det kan vara väldigt jobbigt. Trevlig midsommar!
Info om mig!

2015-06-17 @ 09:53:48
URL: http://piggigen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0