Växthus

Ni som följer min instagram vet att vi har gått och blivit med växthus här hemma.
Det dock inte vårat, utan vi har det bara till låns på obestämd tid då Johnnies mamma inte använder det för tillfället.
 
Växthuset är väldigt litet och har några år på nacken, men jag kände att det var bättre än inget. Mina föräldrar har ett växthus som jag använder, men det vore både roligt och praktiskt att ha ett eget här hemma.
I nuläget ville jag helst inte gå och köpa ett nytt växthus då jag dels inte känner att jag har pengarna nu när mitt vikariat åt kyrkan snart går ut. Dessutom vill jag gärna "testa på" att ha växthus innan jag smäller upp ett permanent i trädgården. Är plätten den står på en bra plats? Vilken storlek vill jag ha? osv..
 
Hur som helst. Nu står växthuset på plats och igår snickrade jag iordning själva odlingslådorna. Är mycket nöjd över detta då jag inte är speciellt van vid att snickra.
Nu fattas det bara jord och lite småfix innan växthuset är redo. Som ni ser på bilderna är omgivningen inte så rolig än. Detta beror på att trädgården inte är klar. Matjord ska på, gräs ska sås, vi funderar på att plantera en häck, buskar och träd ska få plats.. Ja, vi har en del att göra under sommaren och hösten helt enkelt.
 
Det jag ser fram mest emot är att få inreda min stora plätt här i trädgården. Trädgårdsland, pallkragar, blommor, grönsaker..m.m. Växthuset är som sagt på plats, och det är jag glad över.
 
I bästa fönstret här hemma har jag parkerat finbordet för att få plats med alla plantor. Där trängs tomater, gurka, chili, paprika, kryddor, blommor, ärtor och mycket annat roligt. Trots att jag har ett stort fönster med mycket ljus plus två växtlampor får allt knappt plats. Vill att alla plantor ska få så mycket sol och ljus som möjligt för att dom ska bli så stora och fina som det bara går.
 
Bilden är inte helt färsk, har dubbelt så mycket växter nu och allt är mycket större..
 
Växthusinredning på gång:
 
Sista skruven på plats!
 
Resultatet:
 
Virket jag använde var spill från när Johnnie byggt, så jag har inte betalat en krona! Skönt att spillbitarna blir använda, för dom låg bara i trädgården och skrotade.
 
Nu gäller det bara att invänta värmen så att plantorna får flytta ut i växthuset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0